Du har måske allerede kigget lidt rundt i din annonceadministrator og Business Manager, hvor du har prøvet at lære, hvordan du egentligt sætter din annonce korrekt op.
Det er altid godt at få en forståelse for, hvordan din Facebook-kampagne er sat op, og du kan blive lidt klogere ved at læse med her.
Selvom du er erfaren eller slet ikke har fået kigget på din annonceadministrator, så er det altid godt at få lidt viden om din Facebook-kampagnes struktur og indstillinger, inden du sætter dine annoncer i gang.
Annonceadministratoren kan godt se kompliceret ud de første par gange, du sidder med det, men det er egentligt mere overskueligt, end hvad man lige regner med.
Annoncer kan være meget nyttigt for din virksomhed, da du kan komme ud til mange personer i din målgruppe efter dit helt eget budget – jo højere budget, jo mere effektiv kan annoncen blive.
Der er mange forskellige annoncetyper og indstillinger, som du kan benytte, for at din annonce når ud til de helt rigtige personer uden spildte annoncekroner.
Det er nemt at bare sætte en annonce i gang eller bruge ”Boost-knappen”, men det kræver til gengæld de rigtige indstillinger for at få noget ud af annoncerne.
Kom i gang med Facebook-annoncering
En Facebook-kampagne består af følgende 3 niveauer:
Det er de tre led, som en Facebook-kampagne består af, og du kan måske nemmere forstå det med billedet herunder
Vi gennemgår de tre led herunder, så læs gerne med.
I det første led skal du beslutte dig for, hvilken målsætning din kampagne skal have.
Vil du skabe trafik på din hjemmeside? Vil du skabe et større kendskab til din virksomhed? Vil du få flere følgere til din virksomhedsprofil?
Der er mange muligheder at vælge i mellem, når du skal bestemme en målsætning for din kampagne.
Du kan dog kun vælge én målsætning, da din annonce vil blive optimeret således, at den rammer de personer, som er mest tilbøjelige for din målsætning
– altså hvis din målsætning fx er at skabe trafik på din hjemmeside, så vil annoncen over noget tid blive optimeret, så den rammer de personer, som er mest tilbøjelige til at klikke ind på din hjemmeside.
Du kan til gengæld godt oprette flere kampagner med forskellige formål – det eneste krav er, at du skal vælge et formål for hver kampagne.
I andet led opretter du et annoncesæt, hvor du skal finde ud af, hvem der er din målgruppe for annoncen, annoncens placering, budgettet for din annonce samt din budstrategi.
Hvis du gerne vil ramme forskellige målgrupper, så er det også muligt at oprette flere annoncesæt under en kampagne.
Det kan være, at du vil ramme personer, som ligner din nuværende målgruppe, men du vil samtidigt ramme personer, som allerede har besøgt din hjemmeside
– det er to forskellige målgrupper, da den ene målgruppe ikke kender til din virksomhed endnu, hvor den anden målgruppe aktivt har været inde på din hjemmeside, og derfor skal de have hver deres annoncesæt med forskelligt, skræddersyet indhold.
Det tredje led består af dine annoncer, som hører ind under annoncesættet.
Læg gerne mærke til, at du kan oprette flere forskellige annoncer under hvert annoncesæt – her er der også mange muligheder for annoncetyper, men blandt andet videoannoncer, karrusel-annoncer mm.
Herunder kan du se et eksempel på, hvordan en kampagnes struktur er i annonceadministratoren.
Her kan du også se, hvordan de tre led er visualiseret i et fold-ud-system.
Eksemplet viser én kampagne, som består af et annoncesæt, som består af én annonce. Du har muligheden for at navngive de 3 led, som du ønsker.
Du skal dog huske, at dette kun er et eksempel, og at der er mulighed for mange forskellige indstillinger, som kan gavne din virksomhed på forskellige måder.
Alle kampagner i din annonceadministrator består af:
Disse 5 elementer fordeler sig ud på de 3 forskellige faser, som en Facebook-kampagne består af.
Facebook-annoncering kan virkelig være effektivt for din virksomhed, hvis det bliver gjort rigtigt, hvilket kan tage lidt tid at blive mester i (der er også mulighed for Instagram-annoncer).
Vi er eksperter i Facebook-annoncering, Google Ads, SEO og meget mere, og vi giver gerne en hjælpende hånd til din markedsføring, så din virksomhed kan vækste.
Skrevet af:
admin
Skrevet den: