Som I nok har hørt, så er der nogle ændringer i Apples iOS 14-opdatering, som har skabt en del omtale blandt marketingfolk og især Facebook-marketing. Hvorfor? Det kan du læse mere om herunder.
Det er sådan, at Apple har valgt at fokusere på private data i den nye opdatering, men dog vil der kun være fokus på mobilenheder fra Apple.
I stort set hver app, så vil brugeren have muligheden for at læse, hvordan appen bruger ens data.
Udviklere af apps har et krav på at skulle oplyse om detaljerne i sine privacy policies – altså hvilke data bruger de, og hvad bruger de dem til?
Dette er sådan set også i orden – men opdateringen vil have en indflydelse på Facebook-annoncering, hvor der skal gives særlig tilladelse.
Det bliver et krav, at apps skal have tilladelse af hver enkelt bruger til at spore dem.
Denne gang er det ikke så nemt at få tilladelse, da det ikke er en gemt paragraf i ens police.
Denne gang vil det være meget mere tydeligt, hvor brugeren skal give tilladelse, første gang de åbner appen – førhen accepterede man det egentligt uden at tænke over det, hvor man selv skulle gå ind i indstillingerne og slå det fra (hvilket der nærmest ikke var nogen der gjorde).
Nu får man muligheden allerede helt i starten – dette gælder også for Facebook, som også er ejer af Instagram.
Apple opdateringen vil højst sandsynligt lave en ”pop-up”, hvor de gør det klart, at appen vil have ens tilladelse til at spore ens data med 2 lignende knapper:
Dette vil være gældende for alle iOS-apps, også disse:
Det er egentligt et godt spørgsmål, for man ved ikke helt 100%, hvordan hvert element vil blive påvirket, men de største ændringer vil være:
Husk nu at dette kun er gældende for personer, som bruger iOS-enheder med den nyeste opdatering.
Data sporing vil stadig være gældende for Android og personer, som er på computer samt de personer, som har givet tilladelse til det.
Det kommer ikke kun til at påvirke Facebook, men også Pinterest, LinkedIn, Snapchat, Tik Tok, YouTube og Google.
Man vil stadig kunne generere leads, salg og andre handlinger fra iOS-enheder, man vil bare være begrænset i sporingen, hvor disse ikke vil tælle med i de forskellige rapporter.
Det er ikke en hemmelighed, at det er en opdatering, som kommer til at påvirke ens tal, da man nemlig ikke kan få alle data.
Der er stadig en del, som man ikke ved alt om, og derfor burde man ikke gå i panik. Man ved heller ikke 100%, hvordan optimeringen af ads vil blive påvirket.
Der er stadig mange ting, som ikke vil blive påvirket af den nye opdatering, da det kommer an på, hvilke annoncetyper man anvender.
Så snart opdateringen har været ude i et stykke tid, og vi har fået flere informationer omkring opdateringens påvirkning, så skal vi selvfølgelig nok dele det med jer.
Skrevet af:
admin
Skrevet den: