Kampen om kunderne skal i dag, vindes digitalt - Flere og flere vælger at udnytte Google Ads annoncering til at markedsføre deres ydelser og produkter. Derved er feltet fyldt og konkurrencen for kunderne er hård. Er du allerede i gang med at bruge Google Ads eller har du et ønske om at træde ind i kampen, så har vi samlet en række gode råd til dig. Disse råd henvender sig til virksomheder, som får ekstern hjælp til Google Ads og ønsker et maksimalt udbytte.
Før vi går til sagen om hvad der er bedst praksis for at benytte Google annoncering til det fuldeste, kan vi starte med at besvare spørgsmålet; Hvad er Google Ads?
Google Ads (tidligere kaldt for Google AdWords), også kaldt Google annoncering, er en online annonceringsplatform, der giver virksomheder muligheden for at nå ud til deres målgrupper på Googles søgemaskine. Du kan med Google annoncering oprette annoncer, der vises til dit selvvalgte publikum med relevante søgeord og på den måde vise enten din virksomhed, eller dit budskab iblandt de øverste resultater på Google.
Med Google annoncering kan du derfor hurtigt og nemt komme til at nå ud til potentielt tusindvis af hvad der måske kan blive fremtidige kunder. Hvordan du vil bruge Google annoncering, er der mange forskellige metoder og strategier at gøre brug af. Du har nemlig rig mulighed for at annoncere for dit brand, dit produkt eller services og ydelser.
Inden vi går i kødet på anbefalingerne, er det vigtigt at pointere at der er stor forskel på Google Ads i B2B henseende frem for Google Ads i B2C. Nogle af punkterne vil være gældende i begge brancher, men det er vigtigt at du har dine kunder og din virksomhed i øjemed, når du starter dit Google Ads eventyr.
Uanset om du er en B2B- eller B2C virksomhed, er det vigtigt at du har gjort dig nogle grundige overvejelser om dine ambitioner og ønsker til din Google annoncering. Som med et velplejet forhold, så får det lige så meget igen, som du selv giver. Det samme gælder, når det kommer til en succesfuld Google Ads indsats - Pointen her er, at du bør deltage aktivt i planlægningen, da det er her fundamentet bliver støbt.
Inden førnævnte fundament støbes, bør du gøre dig overvejelser omkring følgende aspekter af din virksomhed:
Ment med overstående, er at det kan hjælpe betydeligt til din Google annoncering indsats, hvis både du og din samarbejdspartner er godt forberedte, inden der eksekveres på selve Google Ads indsatsen.
Det kunne fx være selve identifikationen af dine målgrupper, baseret på faktorer såsom demografi, geografi, og endda deres interesser og adfærd. Dette vil hjælpe din specialist med at målrette Google annoncering kampagner specifikt til dem.
Et andet eksempel, er at have gjort klare overvejelser af omkostninger i forhold til dine forventede resultater. Det kan nogle gange være fristende at byde højt på populære søgeord med stort søgevolumen, men det kan desværre være meget omkostningstunge.
Når du annoncerer via af Google Ads, betaler du pr. person der klikker på din annonce, hvor prisen er bestemt ud fra populariteten af dit søgeord, samt hvor relevant din annonce er i forhold til søgeordet. Med andre ord er prisen for Google Ads aldrig ens, men du vil altid selv kunne bestemme dig eget budget, og hvor meget du er villig til at betale.
Del gerne ud af din interne viden og historie, sådan at din Google Ads specialist forstår din forretning, også selvom du skal gøre det flere gange - På den måde får du din virksomheds identitet ført ind i din Google annoncering.
I tråd med ovenstående, så indebærer det at være en aktiv del af din Google annoncering, at du opfordrer til hyppig sparring og møder. Viser du din specialist eller bureau at du tager din Google annoncering alvorligt, vil de gøre det samme. Sørg for at have faste møder, hvor der bliver talt performance og mål, med henblik på at styrke din Google Ads indsats.
Et bureau med mange kunder kan desværre resultere i at nogle kunder bliver nedprioriteret, men sørger du for at være opsøgende, så sikrer du værdi for pengene.
Men hvad skal du bruge hyppig dialog til, hvis du og din specialist ikke taler samme sprog? I annoncerings-verdenen findes der mange “fine” begreber, som nemt kan slynges rundt. Her kan det være svært at finde ud af hvilke, som ren faktisk har betydning for din Google Ads-succes
Nedenfor er en liste med begreber og vigtige parametre, som du bør holde øje med:
Konverteringer er de handlinger som kan foretages på din hjemmeside, som har værdi for dit firma. Der findes både bløde og hårde konverteringer - En blød konvertering kan være at tilmelde sig et nyhedsbrev, hvor en hård kan være at udfylde en kontaktformular eller foretage et køb. Det giver sig selv, at du selvfølgelig gerne vil have så mange konverteringer som muligt, til den bedste pris.
Som navnet antyder, er dette raten af de besøgende, som kommer gennem dine annoncer, og derefter foretager en af de førnævnte værdifulde handlinger. Husk at i Google annoncering er vi kun interesseret i konverteringer der kommer efter en potentiel kunde har klikket på en af dine sponsorerede annoncer - En konverteringsrate på mere end 5% er rigtig godt, men kan selvfølgelig variere fra branche til branche.
Her begynder du at måle på, hvorvidt din Google annoncering giver overskud. Med dette parametre, kan du se, hvor meget du betaler i annoncekroner pr. konvertering. Er du en stor B2B virksomhed med dyre ydelser, skal du være villig til også at betale en del for en konvertering, hvorimod en webshop typisk betaler meget mindre.
Mange bureauer vil gerne rapportere på, hvor mange klik og eksponeringer dine annoncer har fået, men dette er ikke specielt værdifuldt for dig - Du vil hellere have 10 værdifulde kliks end 100 kliks fra personer, der slet ikke er interesseret i din ydelse eller dit produkt.
Det samme er gældende for eksponeringer - Her taler vi kvalitet over kvantitet. Der kan dog være visse tilfælde, hvor man gerne vil have mange eksponeringer, for at se om man har overset nogle specifikke kundesegmenter.
For langt de fleste virksomheder, vil vi sige ja, absolut! En investering i Google annoncering kan føre til betydelige resultater, hvis det altså bliver gjort korrekt, og med nøje eftertanke. Det er derfor utrolig vigtigt at besidde en vis ekspertise i Google Ads, før man hopper blindt ud i det, da det kan føre til spildte penge. Hos ErhvervsWebdesign er vi specialister i at hjælpe virksomheder i Danmark med at rangere højt på Google annoncering, og hjælper også meget gerne din forretning.
Gennem dette blogoplæg har vi belyst forskellige faldgruber og gode råd til dig, som ønsker at prøve kræfter med Google Annoncering og dyppe tæerne i annonceringens verden. Skal man koge det helt ned, er vores bedste råd at du sørger for at være en aktiv del af din Google annoncering, selvom du har overdraget ansvaret til en ekstern samarbejdspartner. Sørg for at have et fast månedligt møde med din samarbejdspartner, hvor jeres tallene og videre forløb gennemgås.
Hos ErhvervsWebdesign er vi eksperter i online markedsføring, så ønsker du en aktiv samarbejdspartner, er du velkommen til at se på vores mange forskellige tilbud på Google Ads annoncering.
Skrevet af:
admin
Skrevet den: