Google Ads vs. SEO


Billede af Google Ads og SEO

Hvad er bedst? Hvad skal jeg vælge?

Er du i tvivl, om du skal bruge Google Ads? Skal du bruge SEO? Eller begge dele?

I dette blogindlæg vil du få svaret på, hvad Google Ads og SEO gør for din virksomhed, og hvad forskellen egentligt er på de to kategorier.

Vi starter ud med at finde ud af, hvad forskellen er på de to kategorier.

Hvad er forskellen på Google Ads og SEO?

For at finde ud af hvad forskellen er på de to kategorier, så gennemgår vi dem enkeltvis herunder, så der bliver dannet en bedre forståelse for hver kategori.

Når du foretager en Google-søgning, så vil der være nogle annoncer øverst, nederst eller højre side på siden, og derefter vil der komme nogle hjemmesider, som ikke er annonceret.

Forskellen på annoncerne og de almindelige resultater er, at resultaterne øverst, nederst eller på højre side er betalt af virksomhederne, og de andre resultater kaldes for organiske resultater – dette kan også inddeles således, at de annoncerede resultater er Google Ads, og de organiske resultater er SEO.

Google Ads indebærer dog også shoppingreklamer, bannerreklamer på diverse hjemmesider, videoannoncering mm.

Billede af Ads og SEO

Google Adwords/Google Ads

Google Ads er hovedsageligt de øverste annoncer som fremkommer, når du foretager en Google-søgning.

Disse annoncer er blevet betalt af virksomhederne for at være øverst, da det er dem, som får mest opmærksomhed af søgeren – virksomheden betaler dog først, når søgeren klikker på annoncen.

Hvis du vil vide mere om prisen på Google Ads, så kan du klikke på linket nedenfor, hvor du vil få en bredere viden om Google Ads.

Google har en algoritme, som nemlig går ind og vurderer, hvilke annoncer der matcher bedst med selve Google-søgningen, og derefter bliver annoncerne rangeret.

Ved Google Ads får man muligheden for at vælge, hvilke annoncer man vil benytte og hvor – altså om det skal være tekstannoncer, bannerreklamer osv.

Her kan man også vælge hvilke hjemmesider, annoncen skal blive vist på – disse hjemmesider er forbundet med Google.

Google Ads er en stor fordel for virksomheden, da man nemlig får lov til at komme tæt på de potentielle kunder via annoncering, som nemlig aktivt søger efter dét, som du tilbyder.

Hvis du vil have en større viden om Google Ads, så kan du læse mere om det på vores blog ved at klikke her!

SEO (Search Engine Optimization)

SEO er uden tvivl også et meget vigtigt værktøj, som har en del at gøre med virksomhedens rangering i Googles søgemaskine.

I forlængelse med Google Ads, så er de øverste hjemmesider typisk annonceret.

De hjemmesider, som fremkommer øverst uden at være markeret med ”Annonce”, kaldes de organiske resultater – disse er ikke blevet betalt for at være øverst, men er i stedet bearbejdet med SEO.

Billede af SEO

Lad os tage et eksempel: Hvis du søger på Google efter nogle gummistøvler, fordi det er ved at være sæson, og du mangler et par - så er du jo ikke interesseret i en dørklokke.

Det er her Googles algoritme går ind og finder nogle relevante hjemmesider, som har en sammenhæng med det, som brugeren søger efter.

Det er så her, hvor SEO kommer ind i billedet.

Ved SEO arbejder man med at forbedre hjemmesiden, søgeord mm. så det bliver mere relevant for brugeren, og det er nemlig dét, som kan rangere din hjemmeside højere end dine konkurrenters i Googles søgemaskine.

Dette er en stor fordel for dig, for du vil få meget mere opmærksomhed fra potentielle kunder, og hermed forøger dine chancer markant om at få flere kunder.

 

Kom i gang med SEO

 

Hvad er så bedst for mig?

Google Ads og SEO skal ikke ses som et enten eller.

De to værktøjer supplerer hinanden rigtig godt, og hvis man er seriøs omkring sin digitale markedsføring, så vil det bedste være at gøre brug af begge dele.

Google Ads og SEO er værktøjer, som er afgørende for virksomhedens placering i Googles søgemaskine, og dette kan have en betydelig indflydelse på virksomhedens brand og hermed omsætning.

Når folk søger efter et produkt eller en ydelse, så gælder det om at have så meget spalteplads på den side som den søgende får vist.

Derfor giver det rigtig god mening at være til stede både i de betalte og organiske resultater, da det vil øge dine chancer for at kunder klikker ind på din hjemmeside.

Er du stadig i tvivl om hvad du skal vælge? Eller om du skal i gang med begge dele?

Kontakt os for en uforpligtende snak omkring dine muligheder og vi hjælper dig med at finde den bedste løsning for din virksomhed.